AWALUL KALAM

Sunday, January 17, 2010

remaja.....

|

Tempoh hari tatkala aku menyantap makanan di cafe dengan rakanku,tiba-tiba dalam kerancakan kami bersembang,dia dengan secara tak sengaja menanyakan aku soal 'cari jodoh padaku'.Kawanku ini sedang hangat 'berkawan' dengan rakan perempuannya yang tak berapa jauh kolej kediamannya dengan kami.Puas aku mengalih isu untuk berbicara tengtang soal lain seperti politik,ekonomi dan sebagainya yang lebih hangat tapi dia tetap tak berputus asa untuk mengetahui pandangan aku tengtang soal ini.Lebih tepat,dia ingin tahu bagaimana aku ingin mencari pasangan hidup dikala ingin mendirikan masjid yang entah bila akan terbina itu.

Bagi aku,pandangan aku cukup jelas dalam soal ini.Tentulah ingin mencari yang terbaik dari segalanya untuk dijadikan teman sehidup semati.Tetapi pada hakikatnya kita bukanlah yang terbaik.Aku juga ingin hubungan aku dengan bakal pasangan aku mendapat keberkatan dan bukannya kejian dariNya sepanjang perkenalan kami.

Aku rasa ramai yang sependapat dengan aku.Kalau tak ramai pun, mungkin sebilangan besar.Kawan aku juga bertanyakan bagaimana caranya untuk 'mencari' nanti..Kebetulan aku baru menonton Filem Ketika Cinta Bertasbih 2 yang dipasang teman sebilik aku dan juga ditonton oleh jiran bilik kami yang lain.Sikap yang dunjukkan oleh Abdullah Khairul Azzam sebagai watak utama dalam filem ini wajar dicontohi.Ini dapat dilihat apabila dia yang tidak berputus asa mencari jodoh akhirnya bertemu jodoh diakhir babak.Ketika babak dia meminta Pak Kiyai mencarikannya jodoh,apa yang dikatakannya pada Pak Kiyai adalah apa-apa pilihan yang tebaik pada pandangan Pak Kiyai adalah tebaik baginya sebulat suara tanpa banyak syarat dan soal.Ini satu lagi sikap Azzam yang tidak terlampau memilih kepada syarat yang agak menyulitkan.

Realitinya aku juga tiada pengalamnan dan hanya pandai memberi pandangan.Hakikatnya belum tahu..Anda macam mana?

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Copyright © 2010 PADANG PASIR

Template N2y Shadow By Nano Yulianto